04 December 2009

Tak Tahu Jalan?

Dengan 2 kali mencuba dan sekali terpaksa mereset telefon ke default, saya berjaya menginstall Garmin XT (versi 5.00.50) ke telefon Nokia 5800 XM. Pada mulanya, ingat macam senang tapi proses menginstalnya adalah sedikit rumit dan ada 2,3 proses yang perlu dituruti sebelum berjaya.

Apakah itu Garmin XT. Garmin XT adalah satu perisian GPS yang digunakan dalam smartphone yang mempunyai cip terbina dalam GPS seperti kebanyakan telefon sekarang.

Antara telefon yang mempunyai cip terbina dalam GPS
(kredit kepada
www.symbianku.com)

Apakah pulak GPS? GPS secara umumnya merujuk kepada Global Positioning System/ Sistem kedudukan Sejagat yang pada awalnya digunakan oleh pihak ketenteraan Amerika. Sekarang orang awam boleh menggunakan GPS secara percuma untuk menentukan kedudukan dan juga bagi menunjuk arah. Hehe...... percuma dalam menggunakan GPS aje... alatan seperti telefon atau GPS Reciver dan software kena beli jugak.


Setelah berjaya menginstall Garmin, saya mencubanya ketika saya ke Batu Pahat (walaupun dah tau selok belok jalan - sekadar mencuba). Setelah menjalankan aplikasi Garmin saya klik kepada Where to? dan pada POI (point of Interest) saya masukkan The Summit Batu Pahat. Kemudian garmin mengunci kedudukan dengan satelit. Kemudian saya memulakan perjalanan. Sepanjang perjalanan saya hanya mendengar Turn Left, Keep Left, Turn Right dan Arriving Destination On Your Left. Senang bukan, kalau kita menuju ke tempat yang tak pernah kita pergi, Garmin akan membantu kita sampai ke destinasi tanpa fikiran yang pening dan dapat menjimatkan masa.


Pada saya Garmin XT ini amat sesuai dan bagus untuk digunakan dan sesiapa yang mempunyai smartphone yang menyokong GPS, eloklah memasang perisian ini. Cuma keadaan awan dan juga cuaca kekadang mempengaruhi signal satelit. Nokia 5800 XM yang saya gunakan nampaknya dapat mengesan signal satelit dengan cepat dan keadaan cuaca yang tak sebeberapa baik sekarang ini tidak mempengaruhi signal satelit pada Nokia 5800.

Cara menggunakan Garmin XT pada smartphone.

(Kredit gambar untuk www.symbianku.com)

Lagi kisah pasal GPS dalam smartphone di sini, sini dan di sana.

* Mulai esok saya akan berada di luar kawasan sekali lagi dan kali ini rasanya lebih lama sikit. Salam untuk semua pengunjung.

5 komen:

whoaaa semakin canggih... hehee
kalau sesat lagi tak tahu ler...

tapi kalau pakai gps kat KL still buleh sesat sbb jalan atas bawah....... heheh

aisey man guna garmin tu..hebat tok..tahniah..tok masa guna ada kat KL peta ader berkecamuk tak? sbb org kata yg malsing punyer peta ader problem kalau x nak problem kena buang salah satu (id conflict)..1 lagi tok ade 'lag' tak? aku punya semenjak update peta terbaru kena daaaa...
Best Regards From:-
FAZRINE FAMILY

kawe guno hok opis jah cari lokasi pembakaran terbuka.. :p

aku pakai nokia map..dalam n78

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More