16 October 2009

Sinilah Rumah Kau.....

Baru dua hari dia dan 3 ekor lagi berumah dalam akuarium ini bersama dengan beberapa ekor ikan. Nampak serasi dengan akuarium ni. Haiwan ini bukan udang galah, saya sendiri tak tahu nama sebenarnya. Ada yang panggil udang kara air tawar dan ada yang panggil udang batu. Kulitnya amat keras berbanding udang galah dan sepitnya agak pendek sedikit.

Udang batu ini saya dapati dari pekerja tempat saya berkerja, beliau memang suka memancing dan mencari udang ini. Bila tengok ramai yang bela, teringin juga saya membelanya. Ada 2 pasang udang ini dalam akuarium saya.

Mulanya saya takut-takut juga udang ini menyepit ikan-ikan yang ada dalam akuarium itu, tapi nampaknya udang ni pemalu dan lemah-lembut sikit. Langsung ikan itu tidak disentuhnya walapun badannya dilanggar ikan terbabit.

Tak apalah udang... kekallah engkau di situ bersama ikan-ikan kap cina tu dengan sebaik-baiknya.

20 komen:

ingatkan air masin punye tadi...

pasni leh bukak kolam udang la tok...

~0~:
nak bukak juga kolam udang tapi tak ada tanah ler.....

nak beli tanah setakat sekepal dua mampu ler.. :D

masak lomak pun sodap... heeheee...

masak lomak pun sodap... heeheee...

kabussenja:
Kalau dah masak lomak... tak ada ler dlm akuarium tu..... hehe lawa, tak sampai hati nak telan.

sesak2 boleh jadi lauk tu...tapi kalau dah jadi kesayangan, tuan ikat perut pun tak pe..sanggup

:p

issshh buat BBQ sedap tu...

whoaaa lawa sepit dia warna warni kaler dia...

nanti bagi makan roti... dia mesti suka...

Kujie;
Kalau dah mati tu rasanya menjadi lauk jugak nanti.... :D

KuIna:

Ish...... dagingnya hanya sebesar kelingking. Tak berbaloi...

NaqeebLukhman:
Skrg ni kasi makan beras atau nasi je.... okey makan jugak dia.

Udang air tawar ke tu? Dia makan apa? Sama makanan ngan ikan kap tu?

malu-malu udang ke?? :p

bukan malu-malu kambing ye :D

cantek udang tu mcm pelangi.1st time combi nmpk ni tok.

Best tgk hidupan di akuarium..boleh ilang stress..

CintaManisLitez:
Ye itu udang air tawar.. orang panggil udang batu atau udang kara air tawar.

saiznya mcm udang galah tapi sepitnya pendek sikit.

echah_syed:

Ari ni dia dah sepit ikan yg masuk dlm kayu dia. Memang betullah malu2 udang tuu..

AiE bAhRi:

Memang senang hati melihat ikan2 dlm akuarium tu.. lebih2 lg klu di waktu mlm. lawa...

kami baru ajer ader pet..ehehh...anok yang excited bukan bapak dia..tak sampai sehari ikan koi tu lompat dr akuarium..katanya leas la sempit sangat..eheh..sayang nak upload gambar pun tokleh..kamera kena curi..nasib..

My Homestay :
xcited jugok bela ikan ni.... tambah dengan udang tu, lawa dok dalam akuarium.

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More