12 August 2009

Kelate Kito


Loghat atau dailek Kelantan ni bagi sesetengah orang memang agak susah untuk disebut atau digunakan, kecualilah sememangnya orang tu berasal dari Kelantan. Ramai jugak antara sahabat maya saya ni berasal dari Kelantan (sama negeri dengan saya). Pada saya walaupun duduk bertahun-tahun mahupun berbelas atau berpuluh tahun di negeri lain, loghat Kelantan tetap tidak hilang dari mulut mereka.

Yang saya nak sentuh sikit adalah mengenai perkataan-perkataan dalam loghat Kelantan (kelate) yang biasa saya pakai dulu tapi la ni dah tak sempat lagi nak guna (sebab tak de orang sama spesis..hehe). Perkataan-perkataan seperti bokbon, tu'yuk, pokkor, ike keronge, supik gelenyar,bekwoh, belengah dan macam-macam lagi.

Kalau tak tau perkataan-perkataan yang saya sebutkan tu inilah antara maknanya ;

Bokbon = spesis beruk/ pada saya cempelai (haiwan yg makan ayam).
tu'yuk = Pepatung, ada sesetangah tempat di panggil puting beliung.
Pok'kor = mengkarung.
Ike Keronge = Ikan cencaru.
Supik gelenyar = Beg plastik.
bekwoh = kenduri/ kerja kahwin.
Belengah = melekit.

Banyak lagi perkataan yang rasanya unik kalau disebut seperti rhukah(panjat), hungga(lari), grohok(susah), tohok(buang), jhuruh(baik/sopan santun)..........

Dalam loghat kelate ada juga kita panggil sebagai kata penguat yang boleh tahan juga tu. (Perkataan belakangnya adalah kata penguat).

Manis netting, masam phurik, pahit lepe, tawar hebbe, putih shueh, hite lege, biru kethu, kenyang bonyah, comel lote, gemuk gdebok, busuk banga, hapok kohong, nnakut hapah, jatuh celabok, kucar hanya............

Ada juga perkataan dalam loghat Kelantan yang biasa tapi dianggap lain dalam loghat lain contohnya cebok, dalam loghat Kelantan bermaksud "ceduk air" tapi dalam loghat lain ada membawa masuk basuh b***k (betul ke?). Patat, Kelantan bermaksud "yang paling bawah" ada sesetengah loghat membawa maksud mencarut. Nyor Kote, orang Kelantan memberi maksud kepada "buah kelapa tua yang dah tiada air". hehe... sesetengah tempat KOTE membawa maksud lain.......

Panggilan NNATE, kekadang perkataan ini menjadi simbol "kemesraan" antara kawan. Cuba translate jadi BINATANG... hehe boleh bertumbuk nanti.

Seronok juga bersembang pasal loghat Kelantan ni, untuk pengetahuan orang lain serba sedikit. Akhir sekali biasanya perkataan yang berakhir dengan 'an', 'am', 'ang' akan diganti dengan 'e' dalam lohgat Kelantan, contohnya :

Jangan = jange
Malam = male
Makan = make

Pisang = pise
Dalam = dale

Ayam = aye

Ikan = ike

But please! jangan sesekali gunakan formula ini untuk perkataan pelam (mempelam) sebab akan jadi lain makna pulak.

Tak percaya try sebut pelam = PELE . Hah sapa suruh sebut!!.

38 komen:

sebab tu oghe klate sebut buah pauh..
takut lain jadinya!

Salam Tok Nabe

pB bukae orghe klatae , tau.
pB lahir di Johor ...
iC pB 01 ..
hi hi hi....

tok...

pokkor tu bukan mengkarunglah tapi sesumpah huhuhuuu


bahasa kelate byk guna bahasa oghe putih heheheheee

demo bulih wat kamus loghat klate bei...
takpon bulih wat belog loghat klate...
haha

wat klas tusyen pun molek gok...
haha

salam.. dulu saya ramai kawan dari kelantan, anak saya balik sekolah cite ngan saya loghat kelate sebab kawannya selalu bual dalam bahasa kelate kat dia.. senyum saya dibuatnya

tue la sesetengah orang xpaham kata kita ngumpat....pdhal memang dia jenis tino garik

ingat dulu dlm thn 90 an dimana saya dan emak nak ke pengkalan chepa. smpai di kota bahru...nak cari teksi.

ingatkan betul2 teksi..rupanya dibawak nya naik beca...kelakar betul.

baru saya tahu teksi tu beca dan klu nak naik teksi betul..cakap kereta sewa.

cikgu_math:

Teringat cerita ore luar gi kelate tapi nak beli buah pauh..... dia sebut lagu tuh la. Tak tau betul ko dok cerito ni. :D

pB:
Lahir Johor pun kalu dok selalu make budu.. lidah jadi ore kelate jugok. :D

NaqeebLukhman:
Ahah..betul tu pokkor tu sesumpah, tertukar jugak kade2. Ada saing saya sampai lo ni ore panggil pokkor... tak tahu bakpo :D

Chekgu BaniHassim:

Kalau saya buat kamus susah jugak.. yang ditulis biasanya 'lari' sikit apa bila disebut. Kalau buat kelas tuisyen tu memang sesuai.......

Okey sapa nak mendaftar?

maiyah:

Loghat Kelantan bukan senang nak ikut, tapi bukan susah juga nak belajar.... kalau biasa sebut lama2 jadi fasih la.

~0~:
Kalau orang kelantan bercakap.. kekadang orang dengar mcm kasar.. tapi sebenarnya mesra.

Contohnya : " Nnate..ni, lamo tok jumpo".

zue:
Kat kelantan jangan salah sebut 'teksi'. 'teksi' bermakna beca, teksi betul orang kat sana panggil kereta sewa.

woooo.....

baru tau..."Nnate" tu "kemesraan"....
igtkan Nnate tu khas utk binatang aje....
ade 2 maksud ekk??? hehehhe...

J@J@ :

Cuma satu je... jangan tersalah itonasi atau keadaan. :D

boleh buat kamus kelate nie... errrkkk kelas bahasa kelate..

cikgu BH & saya student pertama.

Tok..satu lagi ler tok..

Betul ke citer2 yg dibawak angin kata;
Kat Kelate cuma ada Raja Muda. Diorang takde Tengku Mahkota pasal bila sebut Tengku Mahkota dlm loghat Kelate jadi lain ler pulak, hmm??

KuIna:

Kelas saya akan buat secara PJJ. Boleh pinjam PTPTN kalau mahu.

Cintamanisz Lite:

Bab yang ni saya tak dengar pulak.... hehe pandai2 panglipulara tu.. hehe.

suko ambo kecek kelate deh.. :p

salah kecek kena toing kat dahi huhu.. :(

kalo kat sabah senduk tu sudu tau.hahaha nnt ade yg mintak sudu kena kasi senduk :D

combi dah lama dok sabah pun kkdg blur gak bila berckp dgn sabahan last2 combi yg gagap.ambek ko!

huhu....mmg betoi arrrr...
sy dok ganu 2taun...
saing nge ore klate....
memey ley kecek klate anbo...
huhu..

echah_syed:

Kalau dah biasa makan budu.. hehe lanacr nanti kecek kelate tu.

Nak belajar cakap oarng setempat memang susah sikit, amik masa tapi kalau dah selalu guna, lama2 okey nanti.

Puspawarna:

Boleh saja kalau dah selalu guna. Jangan pulak dailek sendiri terlupa... :D

huhuuhuhuk..nak suka kawe wess...

tok nabe aku tau pasal yg cintamaisz cakap tu...tu kat Perak la...hahahha
Kat perak mana ada Tengku Mahkota...nanti jadi Tengku Mahkote...hahaha..aku tak mencarut..aku cakap je...
Sesapa nok lancar cakap kelate...make la budu cap tere...

dav_perantau:
Hok Bahagie mano demo nak ssuko?

suhaila-ab:
Betul tu... tak pernah dengar org sebut Tg Mahkote kat kelantan... kalau perak mungkin.

Tu iklan tu.. makan budu untuk fasih cakap kelantan.. betul ke?

BD lebih konfius cakap terengganu. contoh, antara pinggang dan pinggan... tapi cakap kelantan tak konfius... sebab ada yg tak faham langung... huhuuu

BD:

BD senaraikan mana perkataan yg ak paham langsung. Kalau dailek ganu AP ada, kalau dailek kelate.. toknabe ado.

Huh, boleh belajar ni. Kawe lo ni dok d kelate. Buak gapo tahuuu la..

kawe suko namo bokbon tu....cute! atau kelate ckp comei lote...

lamo sungguh tak mari umah tok yg hensem nih..dah berladang sokmo..susoh sikit nok mari sini deh...wakaka

Ah Tok :

Dok kandang kaming kena belajar juga mengebek walaupun sedikit... tak gitu. Selamat menjelajah kelate.

UncleJ:

Orang lama dtg jenguk rumoh ambo.. kena buat kenduri ni. Hehehe.....

salam.kawe nok suko baco...terutama hok kato penguat hehe naka sungguh


KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

Gapo maksud tok nebe ni.samo fungsi ngn tok dalang. Tok jogho ko gano

Gapo maksud tok nebe ni.samo fungsi ngn tok dalang. Tok jogho ko gano

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More