09 July 2007

SK Peringgit, Melaka

09.07.07 - Hari ini aku, Azlan dan Mohd Kelana melaporkan diri di SK Peringgit untuk memulakan latihan perkhidmatan dalam bidang TMK selama 6 minggu. Pada makluman awal oleh GPK 1, sekolah ini mempunyai lebih kurang 800 orang murid dengan bilangan guru seramai 49 orang. Guru besar sedang bercuti sebulan kerana menyambung pelajaran. Sekolah ini mempunyai kemudahan makmal komputer yang nampaknya digunakan dengan semaksima dan juga mempunyai Pusat Akses yang baru saja dibuka pada bulan ini. Nampknya kemudahan ICT memang sudah tersedia di sini. Melalui perbincangan bersama dengan GPK 1, pihak sekolah dimaklumkan bahawa kami akan menjalankan 2 buah projek untuk kepentingan bersama terutamanya pihak sekolah. Projek pertama adalah memasang kemudahan internet tanpa wayar (wireless) terutamanya di blok pentadbiran.Pada pandangan kami projek pertama ini mungkin memakan masa sikit kerana jarak antara blok pentadbiran dengan makmal agak jauh sikit dan memerlukan perbelanjaan yang mungkin akan diperolehi dari pihak sekolah. Kami akan menyediakan kertas cadangan yang akan dibuat oleh En. Azlan Lin mengenai cadangan pemasangan, kos serta lakaran plan. Mungkn pada peringkat awal ini kami perlu lagi berbincang dengan pihak sekolah. Nampaknya pihak sekolah memang berhajat untuk memperolehi kemudahan internet tanpa wayar ini. Apabila selesai proes pemasangan ini, kami bercadang untuk mengadakan kursus atau taklimat mengenai penggunaan wireless ini terutama mengenai setting dan langkah keselamatan menggunakannya.


Pihak sekolah juga nampaknya berminat untuk membina laman web, ini mungkin menjadi projek kami yang kedua. Pada peringkat awalnya kami bercadang untuk mengadakan kursus dalaman mengenai ICT ini mengikut keperluan pihak sekolah. Apa-apa hal semuana bergantung kepada pihak sekolah. Kami akan membantu sebaiknya disamping menyiapkan latihan perkhidmatan ini. Terima ksih kami ucapkan kepada ihak sekolah yang mesra menerima kami dan juga atas kerjasama yang diberikan.


Emmm......jumpa juga aku dengan kawan lama yang sama-sama mengajar kat Kluang dulu (Halili bin Harun), walaupun berlainan sekolah tapi memang kami kenal agak rapat. Banyak perkara yang diceritakan. TQ atau bantuan ko....



Itu cerita untuk hari pertama.......hari kedua menunggu

1 komen:

cheapest valium valium side effects erowid - valium 10mg description

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More