10 December 2011

10 Hari Di Kampung

Kali ni balik tak lama. Memandangkan ada urusan penting yang perlu dibuat, urusan balik kampung terpaksa dipendekkan. Inilah kali pertama cuti dalam sebulan lebih, cuma 10 hari sahaja yang dapat diluangkan di kampung.

Setibanya di kampung di petang 20 November, tak disangka hujan turun selebat-lebatnya mulai malam itu sehinggalah 4 hari kemudian. Sah, banjir menyambut kepulangan kami sekeluarga ke kampung. Nak tak nak, 4 hari terperuk di rumah menunggu banjir tiba. Alhamdulillah walaupun air tak naik sehingga ke rumah tapi bahagian dapur air masuk jugak. Dulu musim banjir, taklah sebegini. Jika banjir dah teruk sangat (Kota Baharu dah tenggelam) baru air masuk bahagian dapur. Sekarang ni, hujan hebat barang 2,3 hari air akan naik disebabkan ruang-ruang aliran air (alor) tersekat disebabkan alor-alor itu ditambak untuk membuat rumah. Jadi air yang tidak bermata itu akan mencari ruang-ruang yang boleh dimasuki untuk dipenuhi. Walaupun kampung tak banjir tapi kita orang tak leh ke mana-mana sebab jalan-jalan keluar terputus dek banjir.


(kredit gambar)
Tak dapat ler nak melawat rantau Panjang bali kali ni. dari maklumat rakan-rakan kat sana, air ketika itu paras lutut kat bandar Rantau Panjang. Apa yang dapat dibuat di musim banjir ni yek? yang pasti harga ubi-ubi tek kira apa jenis ubi melambung tinggi. Permintaan terhadap ubi meningkat naik. Hehe........ sedap makan ubi ni time musim hujan-hujan ni.


Sebutlah ubi apa ubi itik, ubi badak, ubi keling,ubi kayu........... semuanya orang cari dan masa inilah para penanam ubi ni akan beroleh pendapatan yang agak banyak.

Balik kali ini, berjalan tak banyak, gambar tak banyak, barang tak banyak beli dan yang penting bila tak jalan, duit pun tak banyak habis.

6 komen:

Merasa ler jugak bnjir abe zuri..kawe dok blik thun ning..dok merasa ler...hihihi

kampung ambo pon banjir jugokk...bc entri ni waso nok make ubi rebus jahhh...nyum3.

Khairul :
sampai saja sana terus hujan tak henti dlm 4 hari. Dpt ler nengok banjir.

Gina :
Tempat sy tak banjir tp jln2 nak keluar terputus, jd tak lehlah nak ke mana2.

As Salam Tok Nabe


Puyae hujae ni , makae putu halbo panah panah ...

Sedak tuuuuuu

PB:
Tak ju'po putu halba kt johor ni.

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More