27 December 2009

Cerita Apa.............

Dua minggu balik kampung di Kelantan, kalau dikira memang agak lama bagi mereka yang susah mendapat cuti.Dua minggu di Kelantan dengan harapan untuk bermain banjir tapi panas memanjang sehingga hari ke penghujung. Cuma sehari sebelum kembali ke Johor, Rantau Panjang dilanda banjir untuk kali ke tiga ( rasanya).

Minggu pertama memang agak sibuk dengan urusan perkahwinan adik kedua saya yang berlangsung dari 10/12 - 13/12 di kedua belah pihak. Banyak jugak yang perlu diuruskan dari persiapan majlis sehinggalah bab urusan fotografi. Alhamdulillah semuanya selesai dengan sempurna.

Gulai kawah....memang senonim dengan majlis perkahwinan di Kelantan. Ketika kenduri di belah keluarga saya disediakan gulai kawah daging lembu dan kambing... emmm susah nak makan gulai kawah ni kecuali di majlis-majlis perkahwinan. Saya di Johor lagilah susah nak cari.

Mungkin rezeki saya, ketika balik kampung kali ini tengah musim buah untuk kali ke dua. Orang tua saya kata buah luar musim. Bayangkan kat tempat lain tak ada, tapi di sini durian, dokong, manggis (buah seto) dan rambutan boleh dirasai untuk kali kedua dalam setahun.

10 komen:

syok blk kg ye? tambah2 tgh musim buah. sepokok durian kat rumah saya ni, sudah berbuah 4 kali thn ni. sekarang buah tgh gugur utk kali ke 4. sebelum ni, buah belum habis gugur, dah keluar bunga dan putik baru. tapi kali ni, belum nampak bunga baru keluar.

wah.. mkn gulai kawah mmg marii.. free plak tu

Tok Nabe, nampag gaya kawe kena ambil cuti Januari ni, balik kampung. Ini kes terliur tengok gulai kawah tu lah.

gulai kambing tue yg best tue...peberet tue

Best nye sesekali mkn kenduri org Pantai Timur....

kat Sltn ni biasa ar..Nasi Baryani sokmo...kdg naik jemu bila byk sgt yg buat kenduri kawin..semua2 msk nasi minyak / nasi baryani...huhuhu!

Cikgu Panji:
Alhamdulillah rezeki ore kelate boleh make buah 3,4 kali setahun.

Maiyah:
Gitulah best kalau makan pulak free.... kebanyakkan org kelantan sekarang buat kenduri kesyukuran bagi meraikan majlis2 perkahwinan.

Abang Putra:
Cepat2 ambil cuti tu..jenguk2 kampung halaman sambil2 tu boleh juga tengok2 kalau ada lagi yang runtuh roboh. :)

~0~:
Huhu..memang best dan baunya pun dah tak bau kambing.

J@J@:
...dan yang penting juga kat sana jarang dah tuan rumah minta sumbangan. hehe.

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More