01 July 2009

Masjid Selat Melaka

Isnin lepas, Johor bercuti sempena Hari Hol Al-Marhum Sultan Johor. Kesempatan diambil untuk pergi makan angin dengan keluarga. Budak-budak katanya teringin nak ke Melaka. Saya okeylah sebab dari tempat saya ke Melaka, tak jauh sangat lebih kurang 1 jam setengah melalui PLUS.

Sebelum pulang ke Johor, saya sempat singgah di masjid ini, dinamakan Masjid Selat Melaka kerana berada betul-betul di atas air Selat Melaka. Maksudnya masjid ni ala-ala terapung dengan sepenuh bangunannya berada di atas air. Masjidnya cantik dan sejuk mata memandang tapi agak sayang sikit apabila melihat tiada pemaustautin yang menetap berhampiran masjid ini. Yang ada hanya kedai-kedai kosong serta kawasan perumahan terbengkalai.

Tempat ini juga sesuai untuk mereka yang gemar memancing. Ketika saya sampai sekitar jam 5.00 petang, sudah banyak batang-batang jorang yang kelihatan terpacak sepanjang pantai yang ditambak ini. Mereka yang memancing ini mungkin adalah dari kawasan sekitarnya.

Sambil-sambil memancing tu boleh ler kapal-kapal sedang belayar menuju destinasi masing-masing. Kalau bersantai saja pun okey jugak di wakaf yang disediakan dengan deruman angin laut yang nyaman.

.........Walaupun setahun dok Melaka pada 2007, tapi inilah kali pertama saya sampai ke Masjid Selat Melaka ini.

18 komen:

salam. tak tau la sapa yang nak sembahyang kat masjid tu. cantik. lawa. tapi tak berpenghuni. sayang kan..

whoaaaa best tu mancing...
rasa nak pergi jer walaupun tak minat mancing huhuhu...


zaman sekarang masjid cantik2 belaka...

salam.. saya dah lama tak ke Melaka, Melaka adalah kampung saya.. tapi sejak nenek dan bapak dah tak de, tambah lagi saya yg lumpuh ni tak dpt lah nak ke sana

sama mcm kat sini laut & pantai dimana-mana..sgt siok dok sabah :)

kakpah :
Masa saya pegi tu ada juga orang bersembahyang di situ, mungkin musafir atau pelawat macam saya ni.

Naqeeblukhman:

Saya minat memancing tapi belum ada kesempatan lagi nak mancing2 ni. Kalau jumpa port yg macam tu memang seronok memancing ni.

maiyah:

w'salam... tak apa, mungkin maiyah belum ada peluang atau kesempatan lagi. Insyaallah mungkin satu hari boleh ke sana lagi untuk jenguk2 saudara mara - mungkin ada.

echah_syed :

Memang suka dengan laut ni, cuma kalau selalu berjemur tu.... hehe iren ge'seng je nanti. :D .

mornen tok... huhu, tmpat aku lepak mancing tuh... best!!

Teja :

hah... bila nak gi mancing lagi tu, boleh ler join.

harap2 pemancing2 dpt singgah meramaikn masjd tu ..

gi melaka ye. Kenape tak cakap Bleh ajak gi rumah. lain kali beritahu le. Boleh tidur umah akak.

KuIna :
InsyaAllah...... mereka pun orang Islam tu.

aziesaad:

Lain kali okey... boleh ler sediakan makan tghari, mlm, sarapan..... jimat belanja. :D

Wiween :
Comey dan menarik tapi sunyi.

Sy pernah pi jenguk masjid ni. Tp masa tu siap 90% baru. Jln kat situ pun ditutup ngan tong drum dan kayu. Tapi kitorang main redah je..hehe. Sebab nampak dari jauh..cantiknya masjid tu...

Skang dah siap ye. Kedai2 kat area tu dh bukak?

Cintamanisz Lite :

Sekarang dah siap dan cantik. Suasana kat tepi laut pun menarik cuma mcm tempat tu mcm sunyi je... kedai2 dah lama siap tapi tak de penghuni.

Jadi tempat bersantai pulak kat situ.

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More