17 May 2009

Yompok

Ini adalah Yompok, asalnya kucing mendatang. Usianya mungkin dalam lingkungan setahun. Datang dari mana dan asalnya tidak diketahui. Kehadirannya dikesan semasa saya besiap2 untuk ke sekolah pada waktu pagi hampir setahun yang lalu. Suaranya yang bising, badan yang kurus serta comot memang geli nak memegangnya. Kedatangannya selepas satu2nya kucing yang ada di rumah ini mati kerana berpenyakit.

Memang menjadi resam, kalau ada kucing yang tersesat atau mendatang ke sini, pasti akan terus tinggal disini. Dengan belas kasihan, yompok dimandi dan diberi makan. Sekarang badannya dah berisi dan bersih. Sehingga hari ini ia masih berada disini memandangkan ianya penakut untuk keluar. Ia akan keluar dari rumah jika ada orang yang akan menemankan ia hatta untuk pergi ke jambannya sekali pun.

18 komen:

wah bagus tu bro.. bila kita berbuat baik pada haiwan.. pasti kita akan dapat ganjarannya...

comel gak Yompok ni.. nama pun pelik sket.. tapi cute gak.. ni betina ker jantan ni.. kalau jantan.. leh kita berbesan.. he he

Kasawari :
Memang rumah ni tak lekang dari kucing yang mendatang. nasib baik ler semua kat rumah ni suka kucing, jadi mana yg datang dan tak nak balik.... jadi pemaustatin tetap kat sini ler.

Yompok ni jantan.... tapi penakut.

mungkin dia ada pengalaman ngeri....tu yg dia takut sgt tu

teringin bela kucing anak pun suke, tp takut x mmapu nak jagaa...

tahniah, toknabe pandai jaga kucing tu, dari kurus dan comot dah gebu dan cantik..

ee gebunye kucing tu..yompok pelik nye nama dia...
tp mg elok tu,kucing rezki bt tuan rumah..kucing uma lin mati sekor,skli dtg 2ekor...hehehe

manjenye kucen... pegi jamban pun nk brteman... hehe

Kujie :
Memang ada pengalaman ngeri.. boleh dikatakan selalu kena serang dgn kucing2 jiran. Dia yg paling kecil jadi dialah yg teruk jadi mangsa.

Kabussenja :
Tak susah jugak nak bela kucing ni.... sanggup kasi makan, jaga sakit dia okey la. Cuma kekadang kena sabar takut2 dia 'terlepas' dalam rumah. Tu je yg leceh sikit...

AnaTahir ;
hehe... bukan saya yg jaga, tapi mem saya yg tolong jaga. Dia mandikan kucing pun boleh buat.

Sis-lin :
Yompok tu anak saya yang panggil, jadi terus panggil namanya Yompok- asalnya nak panggil tompok tapi mcm biasa pulak nama tu. :D

Soca ;
Bukan nak manjakan sangat... kalau tak berteman ke luar... alamatnya bilik air dalam rumah jadi jambannya le. tak sanggup nak menghidu 'bau kasturi' dia tu.

Mohd Ariff :
Tak de whiskas2nya... makan nasi mcm tuan dia jugak. :D

Salam Tok Nabe,
Peminat kucing rupanya... Alhamdulillah masih ada manusia prihatin cam Tok Nabe... InsyaAllah ada ganjaran yg akan Allah bagi... Yg penting ikhlas... :)

amirul ;
Minat dan kesian. Memang tak akan kemana kalau kucing tersesat ke sini, insyaAllah terbela.

dah macam berita plak artikel kucing ni uhuh!

iEn :

hehe.. ye ke iEn?, tak apalah ien kira berita tengahari.

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More