28 April 2009

Perlunya Ada BackUp





Sebenarnya TokNabe ada satu lagi blog klon kepada TokNabe Page's ini. Blog ini adalah sekadar backup jika sesuatu terjadi kat akaun di blogspot ini. Klon ini TokNabe letak di salah satu lagi penyedia tapak blog terkenal iaitu Wordpress. Semua entri dan juga komen yang terdapat di toknabe.blogspot juga boleh didapati sama di toknabe.wordpress.

Kesemua entri serta komen toknabe eksport ke akaun wordpress dengan menggunakan kemudahan yang terdapat di worpress. Sudah banyak entri yang dibuat dalam blog2 tertentu bagaimana mengajar kita 'copy' entri di blogspot ke dalam wordpress. Dengan menggunakan google atau yahoo.... terpapar berbaris2 laman web atau blog yang boleh memberi panduan kepada kita.

Saya sentiasa membuat 'backup' ini dalam seminggu sekali atau selepas beberapa entri yang saya postkan. Saya masih mencari jawapan kenapa video yang terdapat dalam blogspot tidak dapat dieksport sekali ke dalam wordpress. Mungkin saya terlepas pandang sesuatu fungsi kot..

Sebenarnya seronok juga jika mempunyai domain sendiri tetapi memikirkan setakat ini tiada lagi masalah dengan blogspot, niat untuk memiliki domain sendiri dibuang jauh2 dulu. Kerja2 posting di blogspot juga amat mudah dan senang, dan yang paling penting kenapa saya masih setia dengan blogspot ini adalah kerana ianya FREE.....

7 komen:

lektrik pun kena sediakan back up juga, kan....


lilin

ermmm bagus tu bro cadangan bro ni... mmg kena buat backup entri2 blog kat blogspot tu.. yelah.. nak ada domain sendiri tak mampu lagi.. he he..

p/s: ari ni Seagate umumkan satu backup product baru bro.. senang nak backup apa2 dalam PC / laptop kita.. cuba tengok link ni

http://technabob.com/blog/2009/04/28/seagate-replica-time-capsule-for-pc/

Bro link ni pun orait gak.. he he

http://www.seagate.com/replica/

Kujie ;
Betul tu semuanya kena ada backUp.

cuma........ jangan cari suami atau isteri lain untuk buat BACKUP.. :D

Kasawari :
dah pi tengok kat web tu.. product mcm menarik, rupanya pun menarik. Dah masuk malaysia ke belum ni?

Sekarang ni pun untuk bakup data kom saya dah buat. guna disk jugak tapi buat sendiri je....kosnya pun jauh lebih rendah.

betuii tu tok..lin bt gak,tp melalui blogspot..import export je tu..tp ntah le,main bt je,ntah betul ke x,x tau ler..hehehe

Sis Lin :
Buat.. kena buat, nanti koleksi entri yang dibuat bertahun2 hilang begitu saja.

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More