21 August 2008

Cerita Dari Kelate 1

Dengan kesempatan balik untuk 5 hari (2 hari habis dalam perjalanan antara Johor dan Kelantan) memang tak beberapa puas. Sehari kalau pejam celik, pejam celik memang sekejap.Tapi niat utama balik untuk menjenguk orang tua, itu dah kira cukuplah dari tak boleh balik langsung. Kesempatan 3 hari di kampung, selain dari menghadiri kenduri jiran2 dan rakan2 (musim ore mengawan) sempat juga saya mengorak langkah ke Kota Baharu dan Rantau Panjang.

Kebetulan pada hari saya ke KB Mall untuk bershoping pada 17 hb, berlangsung pertandingan dikir barat peringkat kebangsaan sempena Karnival Pendidikan Pencegahan Dadah 2008. saya sebenarnya kagum apabila pelajar2 sekolah dari negeri2 lain selain Kelantan dapat membuat persembahan dengan amat sempurna. Kalau nak banding memang tiada cacat celanya dengan persembahan kumpulan dari negeri Kelantan. Suka saya melihat kumpulan dari Sabah serta Sarawak membuat persembahan. Boleh dikatakan seni budaya negeri kelantan ini dah boleh diterima dan dimainkan di seluruh negara. Tahun lepas kumpulan dari Sabah berjaya mendapat tempat ketiga dalam pertandingan seumpama ini. Sekolah Tinggi Kluang pula mewakili negeri Johor dalam pertandingan ini, sayangnya persembahannya tidak sempat saya tonton.

Kalau bukan generasi muda2 sekarang yang mem'budaya'kan kebudayaan negara... sapa lagi.

16 komen:

dalam negeri2 di semenanjung ni.. hanya negeri Kelantan jer saya belum jejakkan kaki... ermmm.. teringin sangat2 nak ke Kelantan..

Insya Allah.. ada rezki boleh ke sana..

Dikir Barat memang seni yang unik.. dulu masa belajar pun joint gak dikir barat ni.. he he.. seronok..

Dlm senarai negari yg ingin sy lawatai..Kelantan. Dulu pernah pergi...rancang 3 hari 2 malam tapi sebab seronok saya boleh tambah xtra nite satu malam lagi.

Hari tu kat Darul Quran, Kuala Kubu Baru masa Konvo tu...ada juga dikir barat oleh pelajar dari kelantan...best sebab siap ada lagu hindustan

Kasawari :

Mcm mana boleh terlepas tak gi lagi kelantan ni. Pegi ler... seronok, ada yang pegi tak nak balik2. :D

K. Jie :

Hari saya pegi Rantau Panjang ari tu... bas2 boleh dikatakan berbelas buah. Kebanyakkan ber'plet' utara. Kereta2 tak usah la cakap..lambat pi memang tak dapat parking punya.

Saya sendiri pun seronok balik kelantan ni...

KT saya dah sampai, KB belum lagi. Insya-Allah kalau ada rezeki sampailah.

Selalu tengok dikir barat Sabri Yunus di Tivi saja... He he he...

beli gapo kat rantau panjang nuuu?
:)

salam tok waa balik kampung ek...pernah gi KB mall tu..best gak

BP@JP :

Hehe.. sekali sekala elok ler pegi sana, bagi saya saya kata seronok sbb ianya tempat lahir saya. Bagi orang lain pun rasanya akan kata okey.:D

chada:


macam2 beli, satu je yang tak beli spongeBob besor ... :D

Arsaili :

Balik kampung barang dua tiga ari. Jika ada peluang balik.. memang saya balik. KB Mall utk jalan2 okey jugak, tapi kalau betul2 nak shoping murah baik pi Rantau Panjang

musing cuti skoloh , banyok kreto plat luar dari plat D

pb:

hehe...kereta saya un plat luar. :D

laaaaaaaa...toknabe ore pasir mah ko..?

sy ado sedaro duk pasir mah..kubey bembey..

aloh laa..tringat ko mee pok sin..ado lg ko loni? :)

memang ambo ore pasir mah. Mee Pok Sin rasa ado lagi... mace rajin tengok.

budaya msia...
sume org tahu..
sume org leh praktikkan...
sume leh ckp dalam...bleh ckp luar...

org luar pon kdg2 lebih hebat dari org asal...

banihassim :

Betul tu...dah jadibudaya malaysia. Semua orang tau dan semua orang berhak main.

Lebih2 lagi guru. Kekadang menjadi guru semua perlu tahu.

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More