10 June 2008

Misi Mencari Etok

Petang tadi sempat menyelesaikan misi yang tertangguh itu hari. Hari ini air sungai cantik, tidak dalam hanya separas dada itik aje. Bukanlah...airnya kali ini nampak sesuai untuk projek mencari etak@etok. Dengan bermodalkan tenaga dan rela basah, misi kali ini nampak berjaya terlaksana.

Sungai Macap, sungai ni bermula dari Tasik Machap dan saya rasa terus mengalir hingga ke Selat Melaka melalui Pontian. Sugainya kecik aja, tapi sungai inilah yang menenggelamkan banyak tempat ketika banjir besar melanda Johor tak lama dulu. Sungai ni juga tak jauh sangat dari rumah saya, tak sampai pun 10 minit perjalanan.

Tu askar 2 orang sedang sibuk gotong royong mencari etak. Sibuk kemain.... sebenarnya etak di sungai ini amat banyak dan pelbagai saiz. Bila berjalan di sungai, kaki memang berpijak kepada etak2 ni. Memang banyak sangat.... kalau tak memilih saiz dua tiga kali sauk memang sudah cukup untuk memenuhi satu besen yang kecil. Medium untuk menyauknya.....hehe saya gunakan penutup muka kipas berdiri. Itulah yang ada, memandangkan lubang2 penutup kipas ni besar, maka etak2 yang masuk pun hanya yang bersaiz besar saja. yang kecil bertaburan jatuh, itulah yang saya kehendaki.

Inilah rupa etak@etok tu. Saiz yang diambil yang sebesar ibu jari dewasa ke atas, yang kecik2 tu buang balik ke dalam sungai..biar dia besar sikit. Yang besar lebih kurang bersaiz ibu jari kaki dewasa dan yang paling kecil yang diambil adalah bersaiz ibu jari. Tak sangka ye, di Johor pun ada etak. Yang saya ketahui di sungai Pahang pun banyak etak, dan kebanyakkan pencari etak dari Kelantan akan ke Sungai Pahang untuk mencari etak. dengar kata juga etak2 Sungai Pahang lebih besar berbanding Sungai kelantan. Mungkin saiznya sama besar dengan saiz etak Sungai Macap ni.

Cara masak etak ni ada macam2. Ada orang menyalai etak di atas bara api hingga masak. sebelum disalai etak2 itu diperap dengan garam, bawang dan serai yang dimesin halus. Ada orang masak etak ni masak lemak atau pun goreng serai. Walau apa pun cara memasaknya, semuanya memang meleleh air liur ler bagi peminat2nya. Cara saya masak?...masak apa2 pun hanya saya yang makan, yang lain maklum ler tak penah jumpa.

39 komen:

ADO ETOK SITU DEH....BLH G SKALI...

ooo.... sy tak pernah makan etok ni tapi selalu juga tengok org mengagau cari..kat area Telaga Tujuh pun ada.

meleleh gak air liur baca perenggan terakhir tu

Jawab Ore Tu :

Kalau nok cari etok marilah sini, bereh belaka.

Jawab Jie :

Nak makan etok kena ada skill tersendiri. Tapi ramai jugak org yang tak boleh makan benda alah ni.

Paling sedap etak yang disalai tu....masa gigit dia, masin-masin dengan rasa serai...pergh!!!! surp...

bro etak2 ni boleh buat masak rendang ke? kalau boleh mesti sedap kan..hehehe

saya belum pernah makan etak2 ni..nnt singgah machap tolong sediakan ekk...

apa beza kupang,kepah dan etak2 ni? tolong explain sikit...

pB kalu kelik klate , beli jugok la sebu'kuh duo.

pB tok brehi hok halus.
Gemor hok besar.

tapi etok sala ni tok leh makae banyok sangat, mulut jadi LE'TA



tahu ko gapo makno LE'TA tu ...

Jawab UncleJ :

Setakat ni tak de lagi le org buat rendang.Klu uncleJ nak merasa rendang etak..mai sini, nti sy try buatkan. Lagu mana rasa...tak tau ler.

Pasal beza2 benda alah ni dengan yg. lain tu..hehehe silalah mengoggle yee... hehe.

Jawab pB :

Hok besar sedap sikit kalu nak kekah, hok kecik2 payah sikit pah tu tak puah nak make. Tu la ambo cari tu pilih hok besar2 skit.

LE'TA hehe..ambo pahe lagi, tau maknanya tu.

best gle, banyak pulak tu dapat..

ted bese cari lokan, kepah, kupang n remis je..ada masa g menangkap udang kat anak sungai belakang rumah

sedaknyoooo etok! berkurun doh tok makae ni!!!! besaaaaaarrr pulok tu!

kalu ghebuh + serai + garae tu sedap ko etok ni? beso makae hok sala tu jah.

O, Ada haiwan bernama etok@etak rupanya. Baru hari ini saya tahu.

Hmmm...Lama tak ke Machap itu.

tok, bestnye cari etak.sambil berendam pulak tu... tak pernah cari, makan je sokmo.la ni, etak kat kelate mahal po bedil, sejemput je seringgit.

Jawab ted :

Memang banyak etak kat situ. Cuma pilih2 cari yang besar aje.

Jawab OO :

Kalu rebus (ore kata buat sayur) sedap jugok tu, ada kuah buat make nasi. Hok salai tu kira buat jajang ler, sedap.....

* jajang = makanan ringan (jawa)

Jawab JP :

Memang kat johor ni pun ada la etak ni. Kalu nak kenal mai ler Macap ni, nak merasa mencari atau makan pun boleh.

Jawab CIkgu Panji :

Barang gapo pun lo ni mahal belaka. Nak tunai hajat pun kena bayar.

Suka cari etak ni, lebih suka dari make. Masa kecik2 dulu memang rajin gi cari etak sg kelate tu.Tak sangka bila dok johor ni boleh cari etak jugak. Itulah kuasa Allah....

salam...

owh itu la etak2 nye eh... toknabe masak pe ngan etak2 nih?

> rasa macam nak join aje cari rtak2 nih... msti besh...

bro,jgn mkn sore wei.......

Jawab Manje :

Itulah bentuk rupa etak. Rupanya bukanlah lawa sangat. Hensem pun tarak.... tapi enak dimakan.

Kalu nak try cari etak ni..moh ke Sg Macap. Kalau jual (kelantan) hehehe... boleh tahan harga dia. mcm cikgu panji cakap mahal mcm bedil.. :D

Jawab Mr J@ck :

Sori la, dah tinggal kulit.......

salam ziarah.

tak pernah tengok rupa etak ni. tapi macam kepah la rupanye. dan tak sangka ada di Johor. kat lain2 sungai di johor tu pun ada jugak ke?

Hello Tok!

Apakah itu Etak? Sumpah tak pernah makan. Emm tapi tengok gambar, cam pernah nampak - dulu ade regular customer pegi tangkap kat sungai blakang tempat kerja saya. Punyaaalah banyak, dia bagi kiteorang semua.. Tak amik lah cos tak reti makan nih.. Tapi yang saya nampak tu lagi besar gedik dari ni seh.. Lain ke? Erkkk...

CikguZue

W'salam, itulah rupa etak, mcm kupang pun ada, kepah pun ada. Kat sungai ni memang banyak etak ni, sungai2 lain kat johor tak tau ada ke tak. Etak ni biasa ada di sungai2 yang berpasir dasarnya.

Banyak Songgeh :

Tak semua orang boleh da pandai makan benda alah ni. Nak kopeknya satu cerita.... selera nak makannya satu cerita. Memang ada yang lebih besar dari saiz ni. Jangan pulak tertukar dengan kepah, saiznya memang besar.

Etak ni pun ada nilai di zaman brg2 mahal ni. Bayangkan yang belum masak 1 cupak adalah dlm RM4.00.

tak pernah rasa kot.
mcm sedap.
mesti seangkatan dgn siput buluh,kepah,kupang,lala.

sedappp!!

etok... kalau balik Kelantan senang nak dapatkan etok ni... bagus diperkenalkan kepada anak-anak sebab makanan ini suatu hari nanti akan hilang... ;)

Arsalili :

Memang spesis kerang, cuma kerang di laut, etak di sungai. Cam ikan keli dgn ikan sembilang.

Chada :

Memang sedap lebih2 lagi yang disalai. lemak2 masin gitu...

Kat sungai kelate pun dah makin kurang etak2 ni. Sesetengah2 tempat je yang banyak dijumpai. Alhamdulillah kat johor ni pun ada, mungkin tak de orang yg makan kot..sebab tu masih banyak dan besar2 pulak tu.

Anak sy yg sorang pun suka makan benda alah ni tapi nasib ler kena tolong kopekkan.

salam... saya pun baru pertama kali mengenali etak ni... macam tu rupanya... rasanya macamana ek? sama macam kerang ke?

Sastri :

Yang ni isinya putih tak semacam kerang. Rasanya hehe..ikut orang. Ada yg kata sedap, ada yg kata eee...gelilah,lembik. Tapi bagi saya rasanya sedap terutama yang dibuat salai.

salam toknabe..

saya suka tuh.. sedap.. tak kira le masak pedas ker.. salai ker.. apa ker.. janji keturunan siput - mmg feveret saya.. siput babi jer saya tak layan..

kakTiny :

W'salam kaktiny, terima kasih kerana singgah di sini.Haha..memang siput babi jangan dibuat makan. Yang salai memang best, cuma nak menyalainya itu yang payah.

asalamualaikum.tringat minggu lepas akak pergi program IBG kat Kem Tok Sakah P.Remis,Perak..woh..banyaknya etok kat situ...besar-besar ,masa lepas berkayak akak dpt kutip banyak jugalah bestttnya!! :)

Banyak juga species ni ada di merata negeri. Cuma tak ramai orang yang tahu dan mahu memakannya.


KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل



KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

This comment has been removed by the author.

Area mana tu cari etok...nok cari cari etek...lamo doh tok make...boleh tolong share tempat ye

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More