06 June 2008

Bukan Cerita Minyak

Cadangnya petang tadi nak ke Sungai Machap... nak cari etak. Etak sejenis kerangan macam kupang, amat popular bagi orang2 belah pantai timur terutama Kelantan. Rancangan dibatalkan kerana air sungai masih lagi dalam, mungkin tunggu sehari dua lagi hingga air semakin cetek, itupun jika tidak hujan. Mungkin entri pasal etak akan menyunsul kemudian nanti. Tak tau nak kemana, arah ditujukan ke Tasik Machap, lebih kurang 1km dari rumah saya. Saja amik angin petang.

Tasik Machap merupakan tasik buatan untuk bekalan air kepada daerah2 Kluang, Batu Pahat dan juga Pontian. Keluasannya sayup mata memandang. Tak ada apa2 yang istimewanya di tasik ini, ia seperti tasik2 yang lain. Tapi mungkin bagi pemancing tasik ini ada istimewanya tersendiri.


Tasik Machap (Empangan Macap) juga amat popular kepada pemancing2 tempatan. Buruan mereka di sini ialah toman, haruan, talapia (besar2 bro), kaloi, jelawat dan ikan2 kecil yg. lain spt ikan putih dan temperas. kalau bernasib baik tersangkut juga udang galah bersepit biru di mata kail. Sempat juga berjumpa dua tiga orang kampung dok memancing. Orang memancing, saya pula dok menembak...gambar. hehe.

Hehe.....pada sapa2 nak memancing, meh ler ke Tasik Machap.InsyaAllah saya boleh tolong bawakan ke lubuk, lagi pun joran saya sendiri dah bertahun tak tersentuh air.

24 komen:

perghhh tak tau pulak kat machap ada tasik.. dan boleh mancing free macam tu.. wah macam ni leh ler turun bawak joran (leh guna lagi ker joran saya yg karat tu)..

indah dan permai ek tempat tu..

tapi skrg ni kerna kurangkan jenjalan.. isi minyak RM80 pun semalam tak penuh tank lagi.. aduhai..

hehe, selalu singgah machap sebab bus berenti je. lama tak makan etak..

ted selalu cari lokan, kupang n kepah je.etak tak penah merasa cari..

anyway, salam singgah

Jawab Kasawari :

Hehe.. kalau nak release tension tu meh ler kita turun tasik machap, melabuhkan joran yg berkarat tu. Pemandangan sini ok cantik...mncing free pulak tu.
...........................................
Klu sayang minyak tu... apa kata kayuh besikal je dari kulai tu. Ubah Gaya Hidup!!!

adus!!... satu tangki kereta tu dah pi RM162 dari asal RM100.

Jawab Ted :

ooo...kat Restoran Jaya tu ler. Sy sendiri ak sangka kat Sg. Macap, Johor ni pun ada banyak etak, besar2 pulak tu mengalahkan etak2 di sg. Kelantan. Hujung minggu petang2 ramai orang terutama org belah utara dan pantai timur yg keje kat sini datang mencari etak di sini.

salam tok. lama tak singgah sini. etok ni sodap tapi bagi org yg tau makan lah kan!!! hahaha... nak koyok kulit tu kena skill tersendiri dok gituu.

abglong tringat bli etok kt wakaf baru....

Jawab AbgLong :

Iye lama tak berkunjung. Hehe..memang sedap bagi orang yang tau makan.Nak kopek etak tu mesti ada skill,kalau tak tak terkopek ler kulit etak tu. Ada yg.guna gigi,ada yg pkai pisau dan ada yg pkai kulit etak tu sendiri untuk kopek.

Tok, Kalau dapat etak, masak apa? salai jugak ke?

cantik jugak pemandangan tasik machap ni ye..besar jugak..kira adiktasik kenyir kot..

tapi kan gambar tu akan lebih cantik lagi bila ada gambar kereta wish putih tu kat depan tasik dengan tuannya sekali...hehehe

ngehehe ingatkan tasik tu bekalan utk minyak.. adeh ksempitan tol :D

Jawab Cikgu Panji :


Hehe..nak salai tak larat ler, cuma buat masak goreng serai. Senang sikit. Lagi pun etak kat sini besar2, silap2 tertukar dengan saiz kerang.

Jawab UncleJ :

Tu pun dah cantik pemandangannya. Yuk memancing...hehehe, kalau berminat ler.

Jawab ien :

Andai ku punya telaga minyak sendiri......

waaa...toknabe..cantik view kat tasik machap ni..tetibe rasa windukan pantai air papan kat Mersing lak..huhuhu

Jawab Wiween :

Elok juga pi Mersing tu,boleh ler juga pi mendulang emas sekali. Bolehlah buat menampung duit minyaktu.

minyak dan etak..sama2 sedap tok..

Jawab Mae :

Kalaulah etak disalai pakai petrol...ramai yg. akan gulung tikar nanti. Guano blog demo susah nak masuk weh?

etok 2.....
lamo bna dh xmkn,lecah mulut wei

Jawab Mr J@ck :

Lecah mulut nak buat guano..ambo kalu kalu lalu Kasa, P.mas memang beli sokmo etok kat situ. Memang lecah mulut wei...teringat etok salai.

salam

eii cantinye tasik machap ni... nape toknabe tak letak sekali gambar etak2 nye tu... kite nak tengok... :)

hehe..etak belum dicari lagi..ari tu kensel, air sungai dalam. Next nanti air surut baru boleh cari.

muhammad azli shukri :

Kalau etak tu... bagi saya memang sedap juga.Orang lain belum tau...

Good fill someone in on and this enter helped me alot in my college assignement. Gratefulness you seeking your information.

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More