13 December 2007

Speed Trap & Kita

Apa yang ambo ceritakan ni hanya untuk pengetahuan dan info kepada masyarakat maya sahaja. Bukan niat ambo nak mengajar sesiapa untuk menyalahi undang-undang yang telah dibuat. Barang2 yang ditunjukkan berkemungkinan besar illegal dan tiada di Malaysia. Jadi apa2 maklumat yang diambil dari sini sila tanggung sendiri ye..
__________________________________________________________________

Itu ari ambo ada cerita pasal Laser Jammed yang mana ia boleh menghaibkan speed kenderaan pada laser gun polis. Kali ni ambo nak cerito pula pasal satu alat yang di namakan Radar Detector. Disebabkan kita tak tahu di mana dan bila speed trap ada, jadi dengan radar detector ni kita boleh mengesan kedudukan sesuatu speed trap berdasarkan bunyi yang dikeluarkan oleh radar detector ni.Radar Detector tu macam yang ambo tunjukkan di gambar sebelah kanan tu. Rada Detector ni biasanya diletakkan dia atas dashboard kereta dan disambungkan kepada palam pencucuh api rokok. Ada juga radar detector yang menggunakan kuasa solar sahaja. Ni berita tak baik juga le kepada sesiapa yang nak pakai atau dah terpakai benda ni. Radar detector ni pun sebenarnya boleh dikesan oleh penguatkuasa jika penguatkuasa itu menggunakan Radar Detector Detector(RDD) (pengesan radar detector). Bentuknya seperti sebelah tu. RDD ni kalau penguatkuasa pakai, ia boleh mengesan kereta yang dipasang dengan Radar Detector ni. Benda alah ni amat mahal la sama ada radar Detector atau Radar Detector Detector. Agak2nya la ada tak orang yang dah pakai Radar Detector ni kat Malaysia. Tak tau ler pulak kan. Harga Radar Detector tu lebih kurang dalam RM1200 seunit (http://www.speedtraps.co.uk/cheetah-radar.htm). Jika benda ni pun dah mahal tentunya pengesan radar detector lagi mahal ler.

Jadi ini je ler cerita ambo pasal radar Detector ni. Nak tengok macam mana ia berfungsi tengok ler video di bawah ni.






5 komen:

saya pernah tgk kwn saya pasang kat kereta dia radar detector ni pd thn 90an...tp mungkin dr jenis yg berbeza tp fungsi yg sama..kesan radar polis/jpj..

tp skrg pis/jp dah tambah advance dorang pakai radar detector detactor pulak...skrg tak sure ada org pakai benda ni lagi atau tidak...

dulu kwn sy beli detector tu kat s'pore..masa tu detector ni tgh hot dipasaran..sy tak pikir dia pakai lg ke tak skrg...

detector ni kalau diUS boleh beli thru catalog or online skrg ni kot...tak jadi satu kesalahan disana utk pakai benda ni...

good piece and very informative bro....siap ada video lagik tu!

Wah dasyat la pengajian toknabe ni.. thanks bagi maklumat ni sebagai informasi kan.. macam macam eh sekrg ni..

nak.. nak! erni nak yang utk selamatkan keta dari kena speed trap tu. tiap kali balik kampung mesti kena saman. sadis btol!

dari pengalaman abanglong yang hari2 berada dijalanan. the most effective is guna plate kilat.pernah dulu kami konvoi pegi cherating.6 bijik keter. semua keter kena speed trap xcept my car and 2 others yg guna nombor cermin tu.abanglong juga pernah kena tahan kat toll plaza ant polis tu tunjukkan gambar dari speed camera mereka.apparently those who use the nombor cermin, camera police takleh capture sbb reflection.dan hari itu abglong kena saman rm150 hehehehe.

Kalu gitu demo telepah sokmo la tok nabe dari sped trek. Kawe pun kena cari gak sa benda tuh

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More