07 September 2007

Yong Tau Fu

Bukan nak cerita yang aku suka makan, tapi dah rezeki untuk merasai makanan yang diceritakan tu ada jadi bolehlah aku berkongsi sesama rakan. Dah rezeki kami agaknya, Ust. Rosdi berhajat untuk belanja makan yong tau fu kawan2 SK Peringgit termasuklah kami bertiga ( Aku, Lan dan Kelana). Jadi kami pegilah ke Restoran Gelombang Biru di Pulau Gadong Melaka untuk join sekali mereka. Restoran ni memang menjadi tumpuan orang ramai. Yong tau fu kat sini bagi aku la, memang sedap jugak (apa2 makanan memang sedap bagi aku). Yang menariknya kat sini bukan makanannya tapi cara harga yong tau fu ditulis. Ceritanya begini, setelah kita mengambil apa2 jenis yong tau fu, kita akan serahkan kepada pekerja disitu untuk dipanaskan dan kemudian ianya akan dihantar ke meja kita. Hah...disinilah kita melihat berapa hargaya yong tau fu yang kita makan tadi. Harganya tercatat pada pinggan alas mangkuk yong tau fu tadi. Masing2 melihat alas mangkuk dan tersenyum. Boleh tahan juga harga semangkuk yong tau fu kat sini tapi sebenarnya harganya adalah tertakluk kepada apa jenis dan kuantiti yong tau fu yang kita ambil. Seronok makan yong tau fu + ABC + pula dengan orang belanja.

Bukan promosi tapi inilah Restoran Gelombang Biru di Pulau Gadong Melaka yang terkenal dengan yong tau fu.

Faizal tersenyum penuh makna sebab orang yang belanja ada disebelahnya. Makan, makan jangan tak makan.

Wow.....dah habiskan otak2 satu kantung, Lan dan Kelana masih dengan selamba menghabiskan yong tau fu masing2.

ABC masih menunggu Ustaz Fuad. Sementara itu habiskan yong tau fu dulu. TokNabe dok mano. Biasolah jadi tukang amik gambar. Gambar kekawan je yang ada.


.................Terima kasih daun keladi Ustaz Rosdi.

1 komen:

Andai sapa2 berhajat....tak salah untuk jemput kita orang lagi. Terima kasih semua untuk kerjasama dan perihatin tuan tuan.

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More