23 August 2007

Tom Yum

Tom Yum disebut sebagai Tomyam oleh penduduk Malaysia ialah sejenis sup masakan Thai. Aku memang suka pasal tom yum ni. 2 kali sehari makan pun tak kisah. Ia disediakan dengan rencah asas seperti bawang merah, serai, lengkuas, cili api, daun limau purut, perahan limau nipis, yang direbus dengan air dan bahan yang digemari seperti daging, ayam, udang. Aku nak cerita bukan pasal makan tom yum tapi mengenai rahsia yang terkandung dalam masakan tomyum itu sendiri. Selain kita melantak tu tom yum tu sekurang-kurangnya kita taulah juga apa khasiatnya ye...


Di Thailand, anda boleh makan Tom Yum ketam atau Tom Yum ikan seperti ikan siakap. Dari segi kesihatan TomYum kaya dengan bahan antioxidants dan anticancer selain bantu pecahkan lemak dan kolesterol. Cili, daun limau purut, bawang merah, perahan limau nipis berfungsi membantu mentona dan menguatkan fungsi hati (hepatic), bantu detoksifikasi, membantu mengawal kolesterol. Salah satu sebab orang-orang Thai memiliki bentuk tubuh yang langsing ialah kerana mereka makan makanan bercili selain sayur-sayuran yang jumlahnya biasanya lebih banyak dari yang biasa dimakan oleh penduduk Malaysia. Masakan asal Tom Yum Thai mengandungi daun ketumbar (cilantro). Di Malaysia , ia tidak digemari oleh sesetengah individu kerana baunya. Daun ketumbar menyumbang antioxidant, anticancer bantu pencernaan, baik untuk sistem sirkulatori. Sesetengah resepi yang disediakan di rumah boleh dibubuh ikan bilis yang ditumbuk. Sungguh pun begitu, sesetengah tomyam seperti tomyam udang tidak serasi rasanya apabila ikan bilis tumbuk ditambah. Ikan bilis menyumbang protin, Kalsium dan garam galian lain.


Macam mana dah tau rahsia yang terkandung dalam tom yum. Tapi itu khasiat tu terkandung dalam tom yum asli saja. Nak tau asli ke tak sesuatu tom yum...tu kena tanya tokey kedai tom yum.

1 komen:

It is also possible Abercrombie today to create your Abercrombie own custom polo shirts Abercrombie Sale wherein you can have your Cheap Abercrombie own logo embroidered Abercrombie outlet on the front of the shirt. abercrombie Jeans These custom polos are ideal for companies that are hosting an event of some kind. Abercrombie Pants They are also great to give away as promotional Abercrombie Tees items to company personnel for work well done. Clubs of all types take advantage of
Abercrombie Shorts custom polo shirts as do sports teams who wish to have all members Abercrombie Sweaters dressed the same when traveling together. Customized shirts are also great to use as staff clothing or uniforms for pubs, restaurants, hotels and a wide variety of other types of businesses.One of the most popular companies in business today that offers the custom polo shirts is LEADapparel. This online retailer offers custom embroidery services on orders of twelve or more shirts. The embroidery done is perfect and of the highest quality. Orders are processed quickly and shipped out within just a few days.

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More