24 August 2007

Projek Khas

Seminggu…...itu tempoh masa cuti untuk kali ini. Banyak benda sempat dibuat dan banyak benda juga tak sempat dibuat, contohnya kali ini aku tak sempat kelik kelate. Walau bagaimana pun sempat juga bawa family pegi round2 kota Melaka. Dalam cuti ni juga aku kena berjinak2 untuk menyiapkan projek khas (membina perisian pengajaran dan pembelajaran).

Kajian Tempatan dengan tajuk Pencemaran jadi pilihan aku, entahlah kenapa aku pilih tajuk ni tapi sebenarnya sumber2 input dan juga rujukan memang berlambak sama ada dari paper, buku dan juga internet. Internet yang paling banyak sekali aku buat rujukan. Kata orang buat perisian ni pakai autoware senang, ada yang kata pulak pakai flash senang, malah ada yang berbisik sama aku pakai director pun senang. Tapi bagi aku , pakai powerpoint memang paling senang. Walaupun senang dan nampak ringkas tapi bila tengok pada nama POWERpoint tu..memang ianya POWER jika kita mahir menggunakannya. Dengan gabungan fail flash(swf), movie (avi & wmv), audio(mp3 & wma) dan hotpotato, aku dah boleh dikatakan dapat menyiapkan hampir 100% perisian tersebut. Semua item2 tadi aku letakan di PowerPoint sebagai platformnya. Alhamdunillah semuanya ok..walaupun aku hanya pakai POWERpoint.



Penggunaan bahan berasaskan flash juga dapat dimasukkan ke dalam Microsoft PowerPoint. Selain itu video dengan dengan control panel juga dapat disertakan sekali (memudahkan pengajaran dan pembelajaran bila guru hendak memberhentikan tayangan sekejap).

Video player dengan control panel serta gambar2 mengenai punca pencemaran yang terdapat dalam perisian tersebut.

0 komen:

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More